kerkgebouw Warten
Het kerkgebouw
Het
eenvoudige, maar harmonieuze en statige kerkgebouw is in 1780 in gebruik genomen
nadat het oude kerkgebouw, waarschijnlijk wegens verval, in 1779 was afgebroken.
Een van de initiatiefnemers voor de bouw van de kerk was Aurelia van Haersma,
douairière van de Grietman Tjalling Willem Camstra. Als
bewijs daarvan bevindt zich boven de toegangsdeur van de kerk een
gedenksteen, gemaakt door de Leeuwarder beeldhouwer Dirk
Emdenveld.
De ontwerpers van het kerkgebouw, de heren Yge Siemons en
Jan Rinses bouwden zelf de kerk terwijl de toemalige predikant
ds. J.H. Niewold, het toezicht op de bouwerij had.
Links
naast de gevelsteen boven de toegangsdeur van de kerk is een zonnewijzer
aanwezig en op het dak van de kerk, ter hoogte van het koor, is een windvaan
geplaatst. In deze windvaan zijn 3 zwanen verwerkt, die ook terug zijn te vinden
in het dorpswapen van Warten.
De kerktoren
De
kerktoren is ca. 30 meter hoog. Bovenop de toren is een torenbekroning van
gietijzer met weerhaan geplaatst. In 2000 is het geheel gerestaureerd en
verguld.
Ter
hoogte van de klankborden zijn in de toren twee luidklokken opgehangen die de
klokken vervangen die in de jaren 40 door de bezetter zijn
weggehaald.
Op de
nieuwe klokken, die in 1948 door Jac. Van Bergen uit Midwolde zijn gegoten, zijn
in de Friese taal de volgende teksten aangebracht:
Grote klok:
"O
Minske, hark, forstean Gods stim, God hoedet dy, bitrou op Him"
Vertaling: "Oh. Mens, luister, versta Gods Stem, God behoedt jou,
vertrouw op Hem"
Kleine klok:
" Ik
help myn broer, ik lied ek mei op vreugde- en rouwedei"
Vertaling: " Ik help mijn broer, ik luid ook mee op dagen van
vreugde en van rouw."
Het interieur van de kerk
Het portaal.
In het
portaal van de kerk hangt een 180 eeuws houten bord dat vroeger, voordat het
kerkorgel is geplaatst, op de gaanderij zal hebben gestaan. Dit " pij-boerd" is
aan beide zijden voorzien van een bijbeltekst en versierd met acanthusloof. (
Acanthus is een doornachtige sierplant uit Zuid-Amerika waarvan de bladen fraai
zijn omgekruld en geribd.)
De kerkzaal.
Aan de
zoldering is een z.g. tongewelf versierd met vergulde rozetten.
De
preekstoel en het doophek zijn nog oorspronkelijk terwijl het overige
kerkmeubilair in 1874 is vervangen toen in de kerk een orgel is
In het
begin van de 70-tiger jaren is het interieur opnieuw geschilderd en van een
lichte kleur voorzien. De oorspronkelijke kleur was donker
mahoniehout.
Vanuit
die tijd dateren ook de elektrische kandelaars die voor de verlichting
zorgen.
Het
koperen doopbekken dat onderaan de preekstoel is bevestigd dateert nog uit de
beginperiode.
Verder
zijn in de kerkzaal aanwezig een tweetal tekstborden welke dateren uit de 2e
helft van de 19e eeuw. Tot op de dag van vandaag is het twijfelachtig of deze
tekstborden voor kerkelijk gebruik zijn gemaakt.
Tussen
de gietijzeren ornamenten in neonrococostijl zijn een galante dame en een heer
zichtbaar. De in de eredienst te zingen liederen worden heden ten dage nog
steeds met krijt op deze tekstborden geschreven.
De gebrandschilderde glazen
Een van
de weinige kerken in Friesland met een dergelijk groot aantal gebrandschilderde glazen treft u hier in de kerk van Warten
aan. Deze
glazen
zijn in 1780 door de Sneker glazenier Ype Staak ( 1707-1808) vervaardigd.
In de
17e en 18e eeuw was het gebruikelijk dat gewestelijke bestuurs- en rechtscolleges en ook hooggeplaatste personen dergelijke
glazen ten
geschenke gaven.
Zo ziet
u hier o.a. de glazen die zijn geschonken door Gedeputeerde Staten ,de Staten in
't Mindergetal, de Rekenmeesters en het Hof van Friesland.
AI deze
glazen zijn voorzien van het wapen van de provincie Friesland en zijn omringd
door krijgsattributen. Onderaan op het glas geschonken door het Hof van
Friesland zijn de symbolen van de rechtspraak te vinden zoals de weegschaal, de
roede en het zwaard.
Een van
de overige glazen bevat de wapens van Cornelis van Scheltinga, Grietman van
Idaarderadeel en van zijn vrouw Aletta van Haersma.
In een
ander glas zijn de wapens aanwezig van Douairière Aurelia van Haersma,
initiatiefneemster voor de bouw van de kerk en van haar inmiddels overleden man
Jhr. Tjalling van Camstra, voorheen Grietman van Idaarderadeel.
Het
aardigste glas is ongetwijfeld het eerste glas aan de rechterzijde na de
binnenkomst in de kerkzaal. Op dit glas zijn de wapens aangebracht van Ds. J.H.
Niewold ( predikant en opzichter bij de bouw) en van de Kerkvoogden Sijbren
Uiltjes Visker en Hendrik Bartels Idzerda. Bij Visker is een zogenaamd sprekend
wapen ( vissen) aangebracht terwijl Idzerda een hunebed de 3 zwanen uit het
dorpswapen van Warten als wapen liet opnemen.
Het glas
aan de rechterkant van de preekstoel herinnerd aan Prins Willem V en wordt als
het Prinsenglas aangeduid. Het oorspronkelijke gebrandschilderd raam werd in
1795 tijdens de Franse Revolutie door de plaatselijke bevolking vernield.
Volgens de overlevering heeft Sijbren Uiltjes Visker er toen voor gezorgd dat de
overige ramen bespaard bleven. Nadat n.1. het z.g. Prinsenglas was stukgeslagen,
de woedende volksmenigte de andere glazen ook in wilde gooien, stelde Visker hen
voor om dat dan maar niet tegelijk te doen om in de komende week iedere dag dan
maar een glas te vernielen. Op deze manier had men, zo veronderstelde Visker,
wat langer plezier van het stukgooien van de herinneringen aan de oude
machthebbers. Men ging akkoord met het voorstel en na een nachtje slapen waren
de
heethoofden al wat bekoeld en van het ingooien van de andere glazen
kwam gelukkig niets meer terecht.
In 1795
werd het Prinsenglas vervangen door "30 fijne ruitjes " waarna eerst in 9125 de
heer J. Haasdijk uit Leeuwarden het Prinsenglas heeft
gereconstrueerd.
Overigens heeft de heer Haasdijk in 1925 en 1930 ook de andere
galzen gerestaureerd. In 1976 heeft de glazenier Jentje Popma uit Leeuwarden
wederom restauraties uitgevoerd.
De meest
recente restauratie dateert van 1994, Mede dank zij beschikbare rijksgelden
heeft toen een totale restauratie van de glazen plaatsgevonden.
Onder de
directie van de Stichting " Behoud Kerkelijke Gebouwen in Friesland " te
Leeuwarden is de restauratie uitgevoerd door het glazenierbedrijf van de fa.
Bloem uit Hoogezand. De restauratie van het houtwerk is uitgevoerd door het
Bouw- en Restauratiebedrijf de Graaf B.V. teEngwierum.
Het
gedenkraampje dat rechts vooraan in de kerkzaal is geplaatst herinnert aan deze
laatste restauratie. Dit gedenkraampje is afkomstig uit het z.g. Prinsenglas.
Tijdens de laatst uitgevoerde restauratie bleek dat het wapen van de Prins van
Oranje destijds niet op de juiste wijze is weergegeven. Met behulp van de
adviseur van de Raad voor de Heraldiek is alsnog het gelden wapen gemaakt en
ingevoegd in het Prinsenglas.
Het orgel
De
bekende orgelmakers L. van Dam & Zn. uit Leeuwarden bouwden in 1874 het
huidige orgel.
Hoewel
het orgel in de voorgaande jaren op een reguliere wijze is onderhouden bleek dat
een algehele restauratie onontkoombaar was.
In 1991
is daartoe door de bekende orgeladviseur Jan Jongepier te Leeuwarden een rapport
opgesteld. De noodzakelijk restauratie heeft plaatsgevonden aan het eind van de
vorige eeuw en het begin van deze eeuw. De restauratie is uitgevoerd door
Orgelmakerij Bakker & Timmenga B.V. te Leeuwarden onder de directie van de
heer Jan Jongepier. Tegelijkertijd met de algehele restauratie zijn aan het
orgel een drietal registers toegevoegd t.w. Salicet, Viola di Gamba en Cornet.
Het bleek n.1. dat bij de bouw van het orgel er ruimte was gereserveerd voor
deze drie registers maar waarschijnlijk om financiële reden is plaatsing toen
achterwege gebleven.
Verder
bleek dat de orgelkast in de loop der tijden diverse malen was overgeschilderd
waarbij van de originele kleurstelling weinig meer was te bespeuren. Met behulp
van de restauratieschilder, de heer K. de Graaf uit Burdaard, is het geheel nu
weer teruggebracht in de originele kleurstelling
naar boven ⬆